Dit is per auto verschillend. Er zijn veel zaken die moeten worden meegenomen in een berekening die gaat over wat een auto per kilometer kost, en het is ook afhankelijk van hoeveel kilometers per jaar deze auto gaat rijden. Zaken als afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud/slijtage, de gekozen brandstof en het feit of je veel of weinig snelwegkilometers maakt spelen een rol. ANWB heeft een berekening vrijgegeven, welke aangeeft dat een kleine auto gemiddeld €0,31 kost per gereden KM, een kleine middenklasser €0,43 en een normale middenklas auto €0,49. Deze berekening zegt ons niet zoveel. Het zijn gemiddelden. Dit wil helemaal niet zeggen dat het overeen komt met je persoonlijke situatie. Bepaal de afschrijving over de periode dat je de auto verwacht te hebben, bepaal het aantal kilometers wat je per jaar gaat rijden en daarbij het verbruik van je auto. Wat is de wegenbelasting en bereken wat een onderhoudsbeurt kost, een jaarlijkse keuring, winterbanden en hoe vaak je dit in die periode nodig hebt. Neem ook de verzekering mee in je berekening. Deel het totaalbedrag door het aantal te verwachten kilometers in de periode waarin je de auto verwacht te hebben en je hebt een prijs per kilometer (ongeveer, want er kunnen zich altijd onvoorziene omstandigheden voordoen, een reservepotje aanleggen voor de auto is dan ook zeker op zijn plaats).
Welke brandstof
Wat kost een auto qua brandstofverbruik? Een wekelijks terugkerend iets is het tanken van brandstof. Elke keer op nieuw wordt je bij de benzinepomp geconfronteerd met de brandstofprijzen. Soms kijk je naar de brandstofprijzen en denk je ‘was het niet goedkoper om op diesel of op lpg te rijden’.
Er zijn veel factoren die de prijs per kilometer van autorijden bepalen. Zo speelt de wegenbelasting een grote rol, het onderhoud, het verbruik en de brandstof zelf. Een auto op benzine is het voordeligst in de wegenbelasting, daarna een auto op lpg g3 en als laatst een auto die op diesel rijdt.
Wegenbelasting
Hoe zwaarder de auto, hoe meer wegenbelasting je moet betalen. Niet is de belasting alleen afhankelijk van het gewicht maar ook van het type brandstof. Voor een Diesel betaal je veel meer dan voor een benzine of een Lpg G3 auto.
Wegenbelasting van goedkoop naar duur: 1-Benzine 2-Gas (Lpg G3) 3-Diesel
Onderhoud
Het onderhoud is bij een auto op diesel het voordeligst. Een benzine auto vergt iets meer onderdhoud en een auto op gas (lpg) heeft het meeste onderhoud nodig vanwege zijn extra gasinstallatie.
Onderhoud van goedkoop naar duur: 1-Diesel 2-Benzine 3-Gas (Lpg G3)
Verbruik
Het verbruik, oftewel hoeveel kilometer je op een liter brandstof kan rijden is afhankelijk van de brandstof. Een auto op diesel rijdt meer kilometers op een liter brandstof dan een auto op benzine. Als laatst komt rijden op gas. Dit is net iets minder efficiënt dan rijden op benzine.
Verbruik van goedkoop naar duur: 1-Diesel 2-Benzine 3-Gas (Lpg G3)
Brandstof
En dan de brandstofprijzen. De prijzen van brandstof schommelen het ene moment meer dan het andere maar de prijs onderling tussen de brandstoffen blijven redelijk gelijk. Benzine is duidelijk de duurste optie, Diesel is iets goedkoper en Gas is veruit de aller goedkoopste. Brandstofprijzen per 16-7-2013 per liter zijn: Benzine=1,75 E / Diesel 1,43 E / Gas 0,71 E. Het prijsverschil tussen Benzine en Gas is meer dan 1 Euro per liter!
Brandstof van goedkoop naar duur: 1-Gas 2-Diesel 3-Benzine
Brandstofprijs VS Brandstofverbruik
Op Diesel leg je een grotere afstand af (per liter brandstof) dan op benzine of gas. Diesel is dus zuiniger qua verbruik en daarom kun je meer kilometers rijden op een liter brandstof. Hieronder geven we een voorbeeld met een middenklasser à 1300kg.
Brandstof | Verbruik | Prijs voor 40 liter brandstof | Afstand die je kunt rijden op 40 liter | Prijs per gereden kilometer |
Auto op gas | 1:10 | 28.40 Euro | 400 kilometer | 0.07 Euro |
Auto op benzine | 1:12 | 70.00 Euro | 480 kilometer | 0,14 Euro |
Auto op diesel | 1:17 | 57,20 Euro | 680 kilometer | 0,08 cent |
Wegenbelasting VS Brandstof
De wegenbelasting wordt bepaald door het gewicht van de auto. Voor elk type brandstof geldt dat hoe zwaarder de auto, hoe hoger de wegenbelasting. Met name brandstof en gewicht bepalen de prijs van de wegenbelasting. Hoe zwaarder de auto, hoe groter het verschil in wegenbelasting wordt tussen benzine en diesel. Diesel wordt dan duurder in verhouding. Lichte auto’s ontlopen elkaar minder qua wegenbelasting (diesel,benzine of gas). Zware auto’s wordt het verschil duidelijk merkbaar.
Brandstof | 1000 kg | 1100 kg | 1200kg |
Auto op gas | 125,- Euro / kwartaal | 162,- Euro / kwartaal | 198,- Euro / kwartaal |
Auto op benzine | 97,- Euro /kwartaal | 119,- Euro / kwartaal | 141,- Euro / kwartaal |
Auto op diesel | 223,- Euro / kwartaal | 258,- Euro / kwartaal | 292,- Euro / kwartaal |
Omslagpunt Diesel / Benzine / LPG
Een auto van 1100 kg waarmee 1000 km in de maand gereden wordt.
Brandstof | Brandstofkosten voor 1000 km | Wegenbelasting p/m | Totaal kosten per maand |
Gas | 70,- Euro | 54,- Euro | 124,- Euro |
Benzine | 140,- Euro | 39,- Euro | 179,- Euro |
Diesel | 80,- Euro | 86,- Euro | 166,- Euro |
Een auto kopen en berekenen wat de kosten zijn per km is dat zinvol?
Je kunt je afvragen of dat het voor jou zinvol is om uit te rekenen wat de auto kost per km. Als je het echt wilt weten is het mogelijk dat te berekenen, maar het gaat er om dat je niet te duur rijdt. Er kan een verschil zijn wanneer je op benzine rijdt of wanneer je op diesel rijdt, diesel is namelijk een stuk goedkoper. Dit zorgt er voor dat je al geld kunt besparen met auto rijden op de brandstof. Het is goed om die keuze te maken als jij wilt weten wat het autorijden kost. Als je getankt hebt kun je wel berekenen wat het per km gaat kosten. Je kunt dan kijken hoeveel km je hebt gereden en wat de kosten waren en dan kun je dat door elkaar delen. Je kunt als je dat echt dagelijks wilt weten een dagboekje bijhouden met wat je iedere keer rijdt en hoeveel het tanken kost. Aan de hand van die gegevens kun je een berekening doen en eventueel berekenen wat de auto per km kost. Dit kan een hoop tijd kosten maar zoals je kunt zien is het wel mogelijk. Je moet hierbij wel denken aan de afschrijving van de auto want ook die “betaal” je uiteraard ook. Kijk daarom nu hoeveel jouw auto per km kost en je kunt beoordelen of dat je een goedkope of juist een dure auto hebt wanneer het over de kilometers gaat. Wil je precies weten hoeveel een kleine auto kost?
Wat een onzin, over dat LPG duurder zou zijn. Ik heb jarenlang diesels gereden en rijd nu LPG. Het onderhoud zit echt niet in de LPG-installatie. die heeft geen onderhoud nodig (vialle LPi). Ook verdamperinstallaties hebben dat niet echt, behoudens af en toe een drooggasfiltertje van twee tientjes. Bij diesels door de zwaardere motor echter vaker draagarmen/voortreinproblemen, volgelopen roetfilters en EGR kleppen die vastzitten en de motor vol laten roeten. Nogal een gekleurd verhaal, dit. De LPG is vooral duurder door de aanschaf van de installatie, maar als die er al in zit is ie al afgeschreven, bij een tweedehandsje.
Ik sleutel zelf heb een V70 uit 2001 met 370.000 km op de klok en mijn onderhoudskosten zijn 8 cent per kilometer.
Ik rijdt nu 2,5 jaar in een auto van 1230 kg. Auto 2e hands gekocht met LPG G3 installatie. Ik heb gedurende deze periode alle kosten: belasting, benzine, gas, banden, reparaties, keuringen, verzekering bijgehouden. Als ik de kosten afzet tegen het aantal gereden kilometers en ga er op dit moment vanuit dat de auto € 0,00 euro restwaarde heeft dan kom ik uit op € 0,24 per kilometer.
Bij een restwaarde van € 700,00, wat best reëel is bij inleveren bij de sloop ervaring uit verleden, komt dat neer op € 0,23. Dus restwaarde weinig tot geen invloed.
Op LPG rijden blijft gewoon het voordeligst.
Verbruiksmeters zijn niet super betrouwbaar. Het is slechts een indicatie. Je moet er een gemiddelde uit halen, dan komt het aardig overeen.
Zijn ook factoren die meespelen in het verbuik:
Met ramen open rijden, airco aan, verlichting, kachel, meer mensen in de auto dus zwaarder. etc. etc. Ohja niet te vergeten je rijstijl. De chauffeur bepaald grotendeels het verbruik. Stoplichtsprintjes trekken of als een ouwe lul gaan rijden, dat maakt groot verschil. Ik heb een verbruiksmeter in mijn BMW en als bij flink gasgeven(stoplicht) verbruikt hij 1 op 3. Normaal rijden 1 op 16. Scheelt dus wel hoe lang je met je tank doet.
Brandstof is wel goedkoop maar je kunt er maar hele kleine stukjes mee rijden. Leuk voor als je veel in je eigen dorp rond gaat rijden maar als je naar een andere stad wilt via de snelweg ga je het alleen op elektrisch niet redden. Denk aan een actieradius van 50km. Dat is volledig elektrisch. Als je volledig op benzine zou rijden dat is het verbruik ook niet super interessant omdat je veel meer gewicht meeneemt met zo’n elektrische bak. Denk hierbij aan de zware elektromotor en de dikke accu packs.
Ook opladen duurt veel langer dan tanken.
Ik zie de voordelen er in ieder geval nog niet van in.
Ik lees weinig over elektrisch. Is dat nog niet zo interessant om te benoemen?
Een diesel auto is in de garage wel duurder qua onderhoud en reparatie. Denk aan apk en roetfilter.
Dezelfde auto op benzine weegt minder
Vergeet niet dat een dieselauto bij de garage ook duurder is. APK is duurder, roetfilter kan kapot, is ook duur onderdeel en dezelfde auto op diesel is zwaarder omdat het een diesel is.
Het ligt er wel aan hoeveel kilometers je rijdt. Je moet het verschil wel terug kunnen verdienen anders is het niet veel voordeliger.
Ik dacht dat diesel altijd velen malen duurder was dan een auto op benzine maar na een beetje uitzoekwerk kom ik tot de conclusie dat als je een lichte auto neemt (825kg) je nauwelijks echt duurder uit bent met een dieselauto. Het voordeel pak je wel met de dieselprijs.